آشنایی با انواع عایق های حرارتی صنعتی

آشنایی با انواع عایق های حرارتی صنعتی

عایق های صنعتی نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کنند، زیرا با استفاده از آنها انرژی تا حد زیادی ذخیره می‌شود و برخی از آنها نیز برای بالا بردن عمر ساختمان و سازه استفاده می‌شوند.

از آنجا که با استفاده از عایق های صنعتی انرژی تا حد زیادی ذخیره می‌شود پس این عایق ها نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کنند و برخی از آنها نیز برای بالا بردن عمر ساختمان و سازه استفاده می‌شوند. با اینکه عایق های صنعتی زیادی در بازار و  صنایع مورد استفاده قرار میگردد، آنها را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد که انواع عایق های حرارتی صنعتی، مهمترین آنها به   شمار می‌روند.

برای کاهش انتقال حرارت، از عایق حرارتی استفاده می‌شود. عایق سرد و گرم از موادی ساخته شده اند که تا حد زیادی از انتقال حرارت جلوگیری می‌کنند. بنابراین، انرژی حرارتی به هدر نمی‌رود و تا حد زیادی ذخیره می‌شود. اگر ساختمان‌ها عایق کاری نشده باشند یا در آنها از عایق مناسب استفاده نشود، هر ساله هزینه‌های زیادی برای مصرف سوخت یا برق انجام می‌شود.

انواع عایق حرارتی برای صنایع مختلف

۱. عایق حرارتی پشم سنگ

یکی از عناصر اصلی در تولید این عایق، سنگ بازالت آتشفشانی است، به همین دلیل به آن عایق پشم سنگ می‌گویند. این نوع عایق دارای مقاومت حرارتی بالایی است که می‌تواند دمای ۷۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. بنابراین در مکان‌هایی مانند پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، لوله‌های بزرگ صنعتی و صنایع مختلف استفاده می‌شود. این عایق ها معمولا به شکل عایق پتویی در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. افزایش ضخامت عایق پتویی میزان انتقال حرارت و صوت را کاهش می‌دهد.

۲. عایق الاستومری

عایق حرارتی الاستومری از مواد نیتریل ساخته شده است که به عایق، خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری بالایی می‌بخشد. این نوع عایق حرارتی، سبک وزن بوده و علاوه بر عایق حرارتی و صوتی، از نفوذ آب نیز جلوگیری می‌کند. از جمله کاربردهای آن می‌توان به پوشش تجهیزاتی مثل انواع لوله، سوله، مخازن و صنایع مختلف اشاره کرد. اما در واقع گران‌تر از پشم سنگ است و شاید در برخی موارد مقرون به‌صرفه نباشد.

۳. عایق  پلی اورتان

یکی دیگر از انواع عایق های حرارتی صنعتی، پلی اورتان است که چسبندگی بسیار بالایی دارد. این نوع عایق از مواد پلی اورتان و به صورت فوم ساخته شده و بر روی سطوح مختلف قابل استفاده است. این نوع عایق را می‌توان برای سطوح صاف مانند کف تراس، سقف و کف ساختمان اجرا کرد، اما سطوح ناهموار نیاز به آماده‌سازی زیرساخت دارند. البته عایق حرارتی پلی اورتان ممکن است مقاومت خوبی در برابر دمای بسیار بالا از خود نشان ندهد. به همین دلیل در محیط‌های صنعتی با دمای بسیار بالا به ندرت از این نوع عایق استفاده می‌شود.

۴. عایق حرارتی پلی استایرن

پلی استایرن اکسترود شده برای ساخت عایق پلی استایرن استفاده می‌شود. این عایق مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد و پوسیده نمی‌شود. به همین دلیل کاربرد زیادی دارد و در ساخت سقف تیرچه و بلوک، دیوارهای دوجداره و سردخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق سطحی یکنواخت دارد و نسبت به سایر عایق‌ها، در برابر خزش مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

۵. عایق حرارتی پرلیت

عایق پرلیت نوعی عایق است که از سنگ‌های آتشفشانی ساخته می‌شود. سنگ‌های مورد استفاده برای ساخت این عایق، دارای محتوای آب بالایی هستند که به ایجاد مقدار زیادی فضای خالی در هنگام گرم شدن سنگ کمک می‌کند. این سلول‌های هوا، پرلیت را به یک عایق عالی تبدیل می‌کنند و به آن مقاومت حرارتی بالایی می‌بخشند. این ماده در ابتدایی‌ترین شکل خود ظاهر سفید گچی دارد و معمولا به صورت گرانول است. معمولا از عایق پرلیت برای جلوگیری از جریان هوا در دیوارها، سقف‌ها و فونداسیون‌ها استفاده می‌کنند. این نوع عایق باعث کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش می‌شود و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.